Pojęcia w marketingu, które musisz znać cz. 2

Ludzie z reguły lubią ułatwienia. By żyło się łatwiej, upraszczamy sobie praktycznie wszystko. Jedną z takich rzeczy jest uproszczenie języka. Zastępujemy złożone, skomplikowane formy językowe na krótsze i prostsze. Język polski zalewany jest zapożyczeniami z języka angielskiego. Przykładów nie trzeba szukać daleko. Przyznajcie, że chociaż raz użyliście słowa sorry, zamiast swojskiego przepraszam 🙂 Jest to na tyle popularny zwrot, że wsiąkł w naszą kulturę i nikt nie ma problemów z jego zrozumieniem. Schody zaczynają się w biznesie.

pojecia_w_marketingu

Nie każdy zna język obcy, a anglojęzyczne zapożyczenia są na co dzień spotykane szczególnie w marketingu i reklamie. Postanowiliśmy Wam pomóc w zrozumieniu, co inni mają do powiedzenia w branży! Tym razem przygotowaliśmy krótkie wyjaśnienia skrótów i akronimów używanych w marketingu (i nie tylko):

4P – koncepcja marketing mix, dosłownie tłumaczona jako mieszanka marketingowa. Składają się na nią 4 instrumenty, którymi możemy oddziaływać na rynek. Są to: cena (price), produkt (product), promocja (promotion) oraz place (dystrybucja).

AIDA – to określenie zestawu reakcji klienta względem produktu.

Attention (uwaga) – produkt przyciąga uwagę

Interest (zainteresowanie) – następnie interesuje klienta, np. swoimi właściwościami

Desire (pożądanie) – klient odczuwa, że produkt zaspokoi jego potrzeby

Action (działanie) – przekonanie klienta do zakupu

B2B – business to business. Jest to pojęcie określające transakcje pomiędzy 2 firmami. Najczęściej opisuje się nim transakcje kupna-sprzedaży. Marketingowcy tworzący projekty dla firm tworzą z nimi relację B2B.

B2C – business to consumer. Są to transakcje pomiędzy firmami a klientami indywidualnymi.

BDM – Business Development Manager – jest to menadżer do spraw rozwoju biznesu. Inaczej mówiąc, jest to osoba odpowiedzialna za koordynowanie i realizowanie całokształtu procesów związanych z kreowaniem przyszłości firmy, marki, lub produktu w szerokim tego zwrotu znaczeniu.

BTL – below the line. Są to działania reklamowe kierowane do konkretnego klienta. Owocem działań BTL najczęściej są ulotki, broszury, katalogi, gadżety i upominki. Jeśli dostaliście kiedyś np. firmową smycz na klucze, to jest to efekt jednego z działań BTL.

CEO – dyrektor generalny, odpowiada polskiemu prezesowi zarządu.

CMO – chief marketing officer czyli szef marketingu. Czasami jest to osoba bardziej przerażająca niż CEO 🙂

CPA – cost per action, to koszt, który ponosi reklamodawca za pojedynczą dokonaną, zdefiniowaną akcję. Może nią być zapisanie się newslettera, wypełnienie formularza czy pobranie pliku.

CPC – cost per click, jest to stosunek kosztów włożonych w emisję reklamy do liczby kliknięć. Mówiąc inaczej – koszt ponoszony przez reklamodawcę za jedno kliknięcie.

CPL – cost per lead to koszt, który ponosi reklamodawca za pozyskanie klienta lub danych uzyskanych z formularza na stronie internetowej.

CPM – cost per mille. Model reklamy internetowej, w której reklamodawca płaci za tysiąc odsłon.

CPO – cost per order. Koszt ponoszony przez reklamodawcę za złożone zamówienie.

CR – conversion rate. Wskaźnik konwersji, najczęściej mierzony procentowo. Tłumacząc praktyczniej: jeśli ktoś Was zapyta, jaki był CR zakupów na stronie, to odpowiedzią będzie odsetek osób, które dokonały zakupu z pełnej puli osób odwiedzających witrynę.

CTA – call to action. Odnośnik zachęcający do działania, którego kliknięcie powoduje jakąś akcję. Np. przeniesienie do strony internetowej. W praktyce zwykle jest to jedno z haseł: Kliknij! Przejdź dalej! Zamów już dziś!

CTR – click through rate. Termin oznaczający stosunek między liczbą kliknięć a wyświetleń reklamy. Jeśli reklama wyświetlona zostanie 100 razy, a 2 osoby klikną, to CTR wynosi 2%

CX – customer experience. Suma wszystkich doświadczeń, jakie ma klient z naszą firmą, we wszystkich kanałach kontaktu, przez okres trwania jego relacji. Radzimy zadbać, by CX’y były pozytywne.

To jeszcze nie wszystko!

Jak widać, branża jest już przesiąknięta anglojęzycznymi zapożyczeniami, których nie sposób ominąć. Dlatego zachęcamy, by stawić im czoła i zrozumieć, co oznaczają. Następnym razem wyjaśnimy kolejne terminy, dlatego odwiedzajcie nas częściej 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *